REKLAMA

Co to są hamulce tarczowe i hamulce bębnowe?

Co to są hamulce tarczowe i hamulce bębnowe?

Co to jest hamulec bębnowy i jak działa?

Hamulec bębnowy to urządzenie, które zatrzymuje koła pojazdu poprzez wywieranie siły na klocki hamulcowe. Hamulce są stosowane we wszystkich rodzajach pojazdów, w tym w samochodach osobowych, ciężarowych i motocyklach. Jest również używany w niektórych pociągach, takich jak pociągi metra i pociągi.

Układ hamulca bębnowego to urządzenie zmniejszające siłę hamowania poprzez wywieranie nacisku na klocki hamulcowe. Ciśnienie to jest przykładane przez zewnętrzny mechanizm, taki jak hydrauliczna pompa ciśnieniowa lub pompa elektryczna. System działa poprzez naciskanie na klocki hamulcowe, gdy są one jeszcze pod wpływem siły hamowania, a następnie zwalnianie ich, gdy spoczną pod własnym ciężarem.

Czym są hamulce tarczowe i do czego służą?

Hamulce tarczowe to hamulce montowane w kołach samochodu osobowego, ciężarowego lub motocykla. Hamulce tarczowe pozwalają pojazdowi szybko jechać i szybko się zatrzymywać w razie potrzeby.

Hamulce tarczowe zostały po raz pierwszy wynalezione w 1894 roku przez amerykańskiego wynalazcę Williama Metzgera. Hamulce tarczowe były używane w powozach i rowerach, zanim stały się powszechne w samochodach. Pozwolili jeźdźcom szybko zatrzymać swoje pojazdy, jeśli zajdzie taka potrzeba. Technologia hamulców tarczowych była z czasem ulepszana i stała się szeroko stosowana w samochodach w latach dwudziestych XX wieku. Obecnie hamulce tarczowe są nadal szeroko stosowane w pojazdach, które muszą jechać szybko lub szybko się zatrzymywać, takich jak motocykle, ciężarówki, samoloty i łodzie. Oprócz używania dźwigni hamulca na kole pojazdu, hamulce tarczowe można również zainstalować w kołach, dzięki czemu można w razie potrzeby zwolnić znacznie bardziej niż w przypadku tradycyjnego układu hamulcowego.

Różnica między hamulcami tarczowymi i bębnowymi

Używanie zautomatyzowanego systemu do włączania hamulców jest powszechną rzeczą wśród rowerzystów. Istnieją jednak różne typy układów hamulcowych. W przeszłości było wiele nieporozumień co do tego, jakiego rodzaju hamulca używać w rowerze i jak będą działać.

Widzimy teraz, że większość rowerów ma tylko jeden rodzaj hamulca – hamulec tarczowy. Dzieje się tak, ponieważ jest to najlepszy typ do stosowania w rowerach szosowych, rowerach górskich i innych typach, w których musisz jechać szybko i podjeżdżać na rowerze.

Hamulce tarczowe są bardzo skuteczne, jeśli chodzi o zatrzymywanie, ponieważ nie mają na nie wpływu ciężar roweru ani teren, po którym jedziesz. Dobrze sprawdzają się również w mokrych warunkach, ponieważ nie tracą skuteczności, gdy dostanie się do nich woda (tak dzieje się w przypadku hamulców bębnowych). Dobrze sprawdzają się również w kolarstwie zjazdowym, gdzie grawitacja nie wpływa na nie tak bardzo, jak można by się spodziewać po hamulcach bębnowych, ponieważ nie mają żadnych ruchomych części (takich jak bębny). Jednakże,

Czytaj także